WOUNDS AND RITUAL SACRIFICES

Cronache della CITTA’ CONTEMPORANEA: FERITE E SACRIFICI RITUALI

testo di Sebastian Di Guardo

05

Image from Andreas Vesalius’s De humani corporis fabrica (1543), page 194.

Su un pianeta sconosciuto dotato di acqua allo stato liquido, un alieno umanoide beve un viscoso liquido nero. Subito il sacrificando inizia a scomporsi in milioni di brandelli di DNA che, cadendo in acqua, formeranno la vita tra decine di milioni di anni. Si tratta, per chi non lo sapesse, della sequenza iniziale del film Prometheus, regia di Ridley Scott – prequel del più famoso lavoro dello stesso regista, Alien, 1979: quello con i mostruosi alieni che nascono squarciando il ventre delle loro vittime. Le sequenze citate esprimono l’idea che la vita nasce in genere con dolore, e da ferite profonde: e può apparire di natura meravigliosa o terribile. L’alieno umanoide di Prometheus svolge un rito di fecondazione della terra che somiglia da vicino a quelli di diverse antiche civiltà citate nel film; è un sacrificio estremo, pienamente accettato dal sacrificando.

Ci siamo chiesti se possa esistere una corrispondenza tra ciò che avviene ad un tessuto biologico e l’evoluzione della città, allo stesso modo di come esiste una relazione viscerale tra la città e l’uomo-cittadino: tema quest’ultimo oggetto di interessanti dibattiti, basti citare il concorso “Beijing: Evolution. L’architetura dell’umanità futura” indetto da Cityvision magazine nel 2014.

La nostra risposta è che certamente queste corrispondenze esistono ed è utile approfondire che cosa comporta vivere durante la crisi-ferita e dopo essa, oppure, ancora, ragionare per prevenire i momenti di rottura.

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02 anteprima

Anonymous, “A medieval missionary tells that he has found the point where heaven and Earth meet…” from Camille Flammarion, L’Atmosphere: Météorologie Populaire, Librairie Hachette, p. 163, 1888 Paris Questa immagine, apparsa nel 1888 nel libro di riprende l’idea dei commentatori medievali di Aristotele che si chiedevano cosa ci fosse “oltre” l’ultima sfera


CONTEMPORARY CITY CHRONICLES: WOUNDS AND RITUAL SACRIFICES.

Text by Sebastian Di Guardo, translations by Laura Dumbrava

On an unknown planet gifted with water in liquid state, a humanoid alien is drinking a black sticky liquid. Immediately the sacrificing starts to decompose itself in million DNA shreds which, by falling into the water, will shape life in ten million years. For those who do not know, it is about the initial sequel of the movie “Prometheus”, directed by Ridley Scott – a prequel of the most famous work of the same director, “Alien”, 1979: the one with monstrous aliens which are born by ripping the stomach of their victims. The quoted scenes express the idea that life is born within pain, and profound wounds: and it may appear as marvelous or terrible. Prometheus’ humanoid alien carries on a ritual of fertilization of earth which is alike of the ones of different ancient civilizations quoted in the movie; it is an extreme sacrifice, fully accepted by the sacrificing.

We were wondering if it could have existed a correspondence between what it happens to a biological material and evolution of a city, in the same way as in the existence of a visceral relationship between city and human-citizen: this last theme had interesting debates; it is enough to mention the “Beijing: Evolution. The architecture of the future humanity” competition, declared by Cityvision magazine in 2014.

Our answer is that these correspondences certainly exist and it is useful to deepen what a thing is during the wound-crisis and after, or, still, to think in order to prevent humanity from moments of deep crisis.

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Author: Orazio Caruso

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